Tacksamhetsdagbok

För några år sedan såg jag ett program av Oprah Winfrey. När det sändes var jag i en riktig livssvacka. Jag hade ständig magvärk pga endometriosen jag hade då och var otröstligt ledsen över vår ofrivilliga barnlöshet och all min övervikt.
Och i just det här programmet pratade Oprah om det här med att vända om när man mår dåligt. Hon hade en läkare, en psykolog och en beteendevetare inbjudna som gäster i studion och de pratade om den här "Tacksamhetsdagboken".
Det var precis det jag behövde just då. Jag hade fastnat i ett tråkigt beteende med låga tankar om mig själv och mitt liv. Eftersom jag inte lyckades bli gravid så kände jag att min "kvinnlighet" gled mig ur händerna och jag ansåg mig själv vara oduglig på flera plan som människa.
Men den här tacksamhetsdagboken fick mig faktiskt att vända om.
Man ska varje dag skriva om NÅGOT som gjort en glad, något fint någon gjort för en eller något snällt någon sagt till en.
Jag började skriva och upptäckte att jag hade massor i mitt liv att vara tacksam för!
Meningen med denna bok var att man när man föll ner i en svacka skulle man bläddra runt lite i sin bok för att påminna sig själv om hur bra man faktiskt har det.
Nu har det dock gått lång tid sen jag skrev i min dagbok sist och i ärlighetens namn så hade jag faktiskt glömt bort att jag har den. Men så såg jag Oprahs absolut sista avsnitt idag där hon återigen nämnde Tacksamhetsdagboken och då rotade jag genast fram min bok. Och så läste jag några sidor från 2002 då hästar var en stor del av mitt liv.
Jag hade en helt underbar halvblods-vallack som hette Laronne. Han var efter en rätt känd hingst som hette Imperator. Jag kan än i dag sakna min fina underbara häst som var en av mina bästa vänner då i livet. Hur ledsen jag än var över mycket som hände ibland då så var kärleken till Patrik och mina hästar enorm och jag vet att när jag fått skriva av mig om det som fick mig att må bra så var man ju rätt fokuserad på det och det piggade faktiskt upp då. Sen är det ju intressant att verkligen se svart på vitt hur man utvecklas som människa genom åren och hur ens intressen skiftar. För mig har det gått från hästar till småbarn och familj med katter och resor som intressen.
Så dagens glödheta tips till alla, vare sig man är en munter filur eller en ledsen själ - Skriv tacksamhetsdagbok! Det är helt underbart att ha för att läsa i när som helst sen genom hela livet! =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

* Lounge For Stars *

Jag trodde aldrig att jag skulle bli en bloggare, men jag har nog helt enkelt för mycket att dela med mig av här i livet. I den här bloggen tänkte jag skriva om mig, mitt liv och en del av vad som sker runt om mig. Tänkte dela med mig av kloka ord jag hör och har hört. Men denna blogg kommer även handla om mode och inredning som hör till mina stora intressen, och även om min kattuppfödning (Devon Rex-katter) som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Jag kommer även skriva en del om träning och nyttig mat. Hoppas ni ska hitta något ni tycker är läsvärt här hos mig. // Therese

RSS 2.0